Wednesday, May 12, 2010

"Apakah perbezaan major dan minor?"





Flat ( b bermaksud flat & # bermaksud sharp )


Db-lima flat (Bb, Eb, Ab, Db, Gb)
Ab-empat flat (Bb, Eb, Ab, Db)
Eb-tiga flat (Bb, Eb, Ab)
Bb-dua flat (Bb, Eb)
F-satu flat (Bb)
C & F-tidak ada flat
G-satu sharp (F #)
D-dua sharp(F #, C #)
A-tiga sharp (F #, C #, G #)
E-empat sharp (F #, C #, G #, D #)
B-lima sharp (F #, C #, G #, D #, A #)
F #-enam sharp (F #, C #, G #, D #, A #, E #)
C #-tujuh sharp (F #, C #, G #, D #, A #, E #, B #)

Minor (m bermaksud "minorl"):

Abm-tujuh flat (Bb, Eb, Ab, Db, Gb, Cb, Fb)
Ebm-enam flat (Bb, Eb, Ab, Db, Gb, Cb)
Bbm-lima flat (Bb, Eb, Ab, Db, Gb)
Fm-empat flat (Bb, Eb, Ab, Db)
Cm-tiga flat (Bb, Eb, Ab)
Gm-dua flat (Bb, Eb)
Dm-satu flat (Bb)
Am-tidak kres atau mol
Em-satu sharp (F #)
Bm-dua sharp (F #, C #)
F # m-tiga sharp (F #, C #, G #)
C # m-empat sharp (F #, C #, G #, D #)
G # m-lima sharp (F #, C #, G #, D #, A #)
D # m-enam sharp (F #, C #, G #, D #, A #, E #)
A # m-tujuh sharp (F #, C #, G #, D #, A #, E #, B #)

Ada beberapa hal yang harus anda perhatikan. Pertama, ketika membandingkan kunci major dan minor, anda akan melihat bahawa ada kunci yang berbeza yang tidak hanya dalam jumlah yang sama ( kebetulan ), tetapi juga note yang sama berubah. Sebagai contoh, baik scale besar G dan E minor mempunyai F # di dalamnya. Hal kedua yang harus anda perhatikan kebetulannya hanya menambah satu, dengan yang sebelumnya tinggal konstan.G besar memiliki F #, D major hanya menambah C # , dan A major hanya menambah G # untuk itu.Harus anda perhatikan bahawa kunci utama adalah 2 nada lebih tinggi dari itu seperti kunci minor. C adalah 2 nada lebih tinggi daripada A, G adalah 2 nada lebih tinggi daripada E, dll

Scales:

Sekarang, dengan pengetahuan kunci tanda tangan, anda boleh mula menyusun scale major dan minor. Pertama mari kita mulai dengan scale major:

Scale Major semua mengikuti struktur nada yang sama: nada, nada, semitone, nada, nada, nada, semitone. Untuk menempatkan ini kedalam istilah gitar: 2 fret, 2 fret, 1 fret, 2 fret, 2 fret, 2 fret, 1 fret. Apakah terdengar rumit? Scale major ini sangat mudah untuk menulis! Anda boleh menyusun major scale dengan 3 cara,

Langkah 1: root note (kelompok)

Langkah pertama ialah bermula dengan catatan root anda. Jika anda ingin menulis skala D major, sebagai contoh, anda akan mula dengan D.

Langkah 2: Octave (

Dari sana, anda akan membuat note pada setiap garis dan ruang sehingga bertemu note yang

sama.kembali .

Langkah 3: Accidentals (kebetulan)

Sekarang, scale minor mengikuti pola yang sama: nada, semitone, nada, nada, semitone, nada, nada, atau 2 fret, 1 fret, 2 fret, 2 fret, 1 fret, 2 fret, 2 fret. Scale minor menurut tiga langkah sebagai scale major, kecuali dalam sebuah kunci minor. Perhatikan bagaimana, seperti scale D major, memiliki F dan C sharp. Mainkan scale minor B, dan membandingkannya dengan D major.Anda mungkin bertanya bagaimana mereka terdengar begitu berbeza ketika mereka berdua mempunyai rekod yang sama, A, B, C #, D, E, F # dan G. maka, satu-satunya jawapan untuk itu adalah penempatan semitone tersebut.Dalam skala kecil, semitone datang lebih cepat dari not dalam scale major. Akhirnya, membuat note tentang bagaimana B minor adalah 2 nada lebih rendah dari D major, seperti yang kita lihat dalam pelajaran di tanda kunci.

No comments:

Post a Comment